Gebitsverzorging

Tandenpoetsen, hoezo?
Stelt u zich voor dat u uw tanden nooit meer zou poetsen. Dan zou al snel tandplak ontstaan, gevolgd door tandsteen, een vieze adem en op den duur rotte kiezen. Tevens zou uw tandvlees gaan ontsteken en kunnen bacteriën via het bloed naar andere organen gaan.
Voor honden en katten geldt dit ook!
Toch poetsen maar weinig mensen de tanden en kiezen van hun dier.
Daarom heeft 85% van de honden en katten ouder dan 3 jaar last van tandvleesontsteking en tandplak.
Deze problemen treden minder vaak op als het dier voornamelijk harde brokjes eet. Blikvoer plakt namelijk erg aan het gebit.
De beste manier om het gebit goed te reinigen, is door te poetsen.

Hoe poets ik de tanden van mijn huisdier?
Jong geleerd is oud gedaan. Begin daarom al te oefenen met uw pup of kitten. Oudere dieren hebben wat meer tijd nodig. Als u het zonder dwang doet en rustig opbouwt, zal het bij de meeste dieren goed lukken.
Wrijf eerst alleen met uw vinger over de buitenkant van de wang over de tanden en kiezen. Probeer als dit goed gaat, met uw vinger met een beetje speciale tandpasta de tanden en kiezen te poetsen. Maak korte, cirkelvormige bewegingen. U hoeft alleen de buitenzijde van de tanden en kiezen te poetsen. Vergeet de grotere achterste kiezen niet! Vervolgens gaat u over op het poetsen met een gaasje om uw vinger, een vingertandenborstel en daarna eventueel de honden- of kattentandenborstel.
De tandpasta voor hond en kat bevat enzymen om te plak af te breken en heeft een lekkere kipsmaak.
Poetst u bij voorkeur de tanden van uw dier één keer per dag.

Wat kan ik nog meer doen?
Naast de honden- en kattentandenborstels en de kip-tandpasta is er speciaal voer (oa. Hills VetEsssentials® en Hills TD® brokjes, verkrijgbaar bij de dierenarts). Dit is goed volledig voer met een reinigende werking op de tanden en het voorkomt tandsteen.
Door het drinkwater kunt u speciaal mondwater (Vet Aquadent®) mengen. Dit zorgt ervoor dat elke keer dat de hond of kat water drinkt, het gebit en het tandvlees ontsmet worden.
Speciale enzymatische kauwstrips voor de hond helpen ook plak te bestrijden en zijn een gezonde snack.

Regelmatige gebitscontrole door de dierenarts is verstandig. U gaat zelf waarschijnlijk ook ieder jaar naar de tandarts voor controle. De gebitscontrole bij uw hond of kat kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met de jaarlijkse vaccinatie. Indien uw huisdier veel tandsteen en/of ontstoken tandvlees heeft, kan de dierenarts u adviseren om het gebit onder narcose helemaal goed schoon te maken. Na de behandeling kunt u het opnieuw ontstaan van gebitsproblemen voorkomen met bovenstaande tips.