Vaccinatie

Waarom is dat belangrijk?

Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) zijn 2 ernstige virusziekten bij het konijn. Deze virussen kunnen worden overgebracht door een stekende insecten als muggen en vlooien, maar ook door direct contact tussen konijnen. VHS kan ook via besmet groenvoer, strooisel of kleding overgedragen worden. Dit virus kan lange tijd in de omgeving overleven. Myxomatose veroorzaakt ernstige zwellingen op de kop en bij anus en geslachtsdelen. Dit virus leidt meestal tot de dood. VHS veroorzaakt acute dood, vaak zonder voorafgaande symptomen. Soms zien we koorts, stuipen of bloederige neusuitvloeiing. Voor beide ziekten is geen geschikte therapie beschikbaar. Daarom is het voorkómen ervan zo belangrijk. Dat kan door middel van een jaarlijkse vaccinatie. Deze injectie beschermt uw konijn een jaar lang tegen beide ziekten en kan vanaf 5 weken leeftijd worden gegeven. In het voorjaar houden we konijnenvaccinatiedagen, waarop u een aantrekkelijke korting krijgt op deze vaccinatie.

Wat kan ik nog meer doen?

Voorkom contact met wilde konijnen. Zorg dat uw konijn vrij is van vlooien. Honden en katten die met uw konijn in contact komen, moeten daarom vlovrij worden gehouden. Als uw konijn vlooien heeft, dan kan de dierenarts u een geschikte pipet voorschrijven. Gebruik niet zomaar een honden- of kattenvlooienpipet. Dit kan gevaarlijk zijn! Tegen muggen kunt u een klamboe over het konijnenhok hangen. Zorg dan dat het konijn niet aan de klamboe kan knagen. Zorg ook voor een droge hokbedekking. Muggen gedijen in een vochtige omgeving.